15 JULI 2017
Een nieuwe baan, 37 km van huis deed mij beslissen de Honda Shadow te verkopen. Echt een mooi weer motor en niet echt wendbaar door de file’s heen. Tevens zou hij er ook niet echt mooier op worden, de in nieuw staat zal dan snel vergaan. Omdat de Shadow 1100 cc is dacht ik er “slim” aan te doen ook maar een toermotor met gelijk of meer vermogen aan te schaffen. Na zoekwerk een net exemplaar gevonden. Tja, de Shadow stond in Terneuzen, beetje het zuidelijkste puntje van Nederland, waarom dan niet naar het noorden. Franeker, daar stond de FJR. Dit keer bij een particulier. Diversen opties doorgenomen, hoe kom ik daar. Vriend Peter was zo aardig met de Golf ernaar toe te rijden, zodat ik met de FJR terug kon. 210 km moet te doen zijn. Op de foto’s zag hij er netjes uit, terplekke viel het toch iets tegen, maar de prijs was daar ook naar. Met nog niet echt veel ervaring, rijbewijs sinds november 2016 stapte ik op het toch wel best groot exemplaar. Even wennen, maar had vrij snel het gevoel er goed op te zitten. Aan vermogen geen gebrek, redelijk toer kanon. De sportuitlaten lieten lekker van zich horen.
Om makkelijker door het verkeer te manovreren heb ik de koffers eraf gelaten, vond hem zo ook een stuk sportiever ogen.
De eerste ritten was het behoorlijk wennen, met zo vrij grote motor door het altijd drukke verkeer, Botlek-
METINGEN TOPSNELHEID 245 km/uur ACCELERATIE 0 – 100 km/uur 3,0 s 0 – 200 km/uur 4,9 s DOORTREKKEN 60 – 100 km/uur 4,1 s 100 – 140 km/uur 4,1
Eigenlijk had ik het meeste plezier met het rijden van woon/werk met de Kymco 50cc scooter. Zat er lekker op, erg wendbaar, maar het nadeel dat hij maar 60km ging, schoot toen al niet op naar het Weena. Capelle a/d/ IJssel was nog verder. Een reden om mij meer te gaan verdiepen in motor scooters. Al snel kwam ik tot ontdekking dat ze er vrij lomp en ook nog eens lelijk uitzagen. Tot ik de Yamaha T-
FJR op Marktplaats, sportuitlaten los verkocht en er de standaard pijpen op gezet. Op zoek naar T-
VERKOCHT 12-
NAAR T-
Bij het cleanen van de Yamaha, delen loshalen, zag ik dat de koplamp een keer een tikheeft gehad. Deze zat niet goed in de behuizing. Via Ebay.de een nette op de kop getikt. De sportuitlaten die erop zaten heb ik vervangen voor de standaard pijpen. Maakte wat overdreven herrie. Leuk, nou ook niet leuk op een Harley, maar een FJR moet fluisteren.
Stevig klusje
De mijlenteller plaat vervangen voor KM.