Toen ik mijn rijbewijs haalde met mijn 18e was de eerste auto een Mini Clubman. Ik werkte toen een jaar voor mijn Militaire diensttijd bij VW, Audi en Porsche dealer Hoogenboom op de Waalhaven in Rotterdam. Daar kwam op de gebruikte afdeling deze mooie oker gele Mini binnen, dicht bij het vuur was deze Mini al snel mijn eerste auto. Helaas kreeg ik al vrij snel een aanrijding, gelukkig niet mijn schuld. Van het schadebedrag kon ik weer een andere Mini Clubman kopen bij een particulier.


Lang heb ik niet met Mini gedaan, de eerste was netter en beter. Toen was populair, de Simca Rally. Deze waren zover ik weet allemaal rood, de Rally 2 was groen. Met een mat zwarte motorkap en “rally” strepen op de achterkont. Geweldig scheurijzer met de motor achterin en ook de aandrijving. Bij hoge snelheden werd het uitlaatstuk rood tot wit gloeiend. Op de rijksweg zag je dan ook zo nu en dan de vonken achter in de lucht verdwijnen.

Na mijn diensttijd begon de Skoda teveel kuren te krijgen, de radiateur had ik al een keer vervangen maar nu kwam de Skoda bijna de van Brienenoordbrug niet meer op, één cilinder deed niet meer mee.

Ik werkte in Hoogvliet als meubelverkoper, een verkoper had een oranje VW Kever 1302 welke hij ging verkopen. We werden het snel eens.  Hier zijn we dan ook aantal jaren mee naar Zuid-Frankrijk en Zwitserland op vakantie geweest. Dashboard van meters voorzien, sportstuur en mistlampen waren Hot in die tijd. Regenkap op de achterklep, achteruitrijlamp, chrome dwars pijp inplaats van de twee pijpjes, met veel herrie de Maastunnel door was toen leuk.

Veel plezier gehad van de Kever. Inmiddels getrouwd en wij beide hadden een baan. Jose had flink gespaard voor het trouwen. We gingen niet meer voor een gebruikte auto, maar onze eerste nieuwe auto. Melvin was op komst, het moest dus een gezinsauto worden. In die periode was de Ford Escort een zeer populaire auto. Het werd een metallic licht groen. Toen de Bravo uitvoering.

Later ruilde we de Escort in voor een Volvo 340, ook nieuw. Eigenlijk ons laten verleiden door de accecoires, prijs en veiligheid. Geen echt fijne auto die bij ons paste, was na anderhalf jaar weer weg en kochten een rode Ford Escort, ook weer een nieuwe. Nieuw model met kunststof bumpers, de metalen bumpers waren in die tijd verleden tijd aan het worden. Waren toen nog wel grijs. Deze heeft een klant toen van mij in de schuur rood gespoten. Hij zelf kwam ook rood de schuur uit. Ook de spoiler er later op gezet. Leuke tijden.

Veranderde weer een keer van baan en kreeg mijn eerste lease auto. Een zwarte VW Passat, Een grote bak was dit ineens vergeleken bij de Ford Escort en voorgaande auto’s. Met de lease auto konden we de Escort verkopen om er een tweede auto bij te nemen. Onze eerste cabrio, de uit Carlifornia geïmporteerde Kever Cabriolet 1302 Champagne uitvoering.




Lang heb ik de Passat niet gehad, ik stopte na een half jaar met de baan en kon de Passat weer inleveren. Toen was tijdelijk de Kever cabriolet onze gezinsauto.

De Kever verkocht en hadden tijdelijk een Fiat 126 aangeschaft als 2e auto. Maar even gehad. Ik kreeg weer een buitendienst baan, verzekeringsadviseur bij de Amev. Een leaseauto was niet mogelijk, de Fiat was echt te klein. Het werd een Suzuki Swift, eerst maar eens kijken hoe de baan zou bevallen. Mee naar Denemarken op vakantie geweest, een fijn rijdende Japanner.

1993 De Swift stond in de garage voor een beurt en kreeg een Audi 80 mee.

Het ging lekker met mijn werk. De Audi was een stuk groter dan de Swift. Inmiddels gezin met twee groter wordende kinderen. Na de dag met de leen Audi te hebben gereden op zoek naar een gebruikte Audi 80.

Het exemplaar wat we vonden was een standaard Audi 80 op gas, een metallic grijze.

Auto historie

De diensttijd brak aan, de Simca was inmiddels verkocht. De opleiding was in Nijmegen om daarna te worden geplaatst in Soesterberg. Nijmegen was nog met de trein maar door mijn onregelmatige diensten, bewaking bij de Luchtmacht was een auto toch wel handig. Ik zocht dus een auto die niet te oud was maar wel erg goedkoop. Dan val je niet snel in de populaire auto’s. Het werd de onooglijke bordaux rode Skoda S110. Ook motor achterin. Tijdens mijn diensttijd heb ik de Skoda in een werkplaats van het leger zelf nog overgespoten naar gewoon rood. Hier en daar een geslaagde laklaag was het resultaat. Ook de radiateur tijdens mijn dienst vervangen op Kamp Soestduinen, daar kwam niemand tijdens het weekeinde. Handen op de rug  en motorkap ff dicht wanneer de sergeant voor controle langs kwam, tot de ellebogen onder vet en vuil.                                        


Kamp Soesterberg, nu museum

Een geweldige auto zowel in zomer als winter. Gewoon een heerlijke gezins auto waar we veel plezier van hebben gehad. En in Zuid-Frankrijk op vakantie toerend door de bergen en heerlijk langs Cannes, Nice en Monaco rijden.

Maar het Audi gevoel was ook nog niet weg, we gingen verhuizen naar Zuidland. Een tweede auto was dan wel noodzakelijk. De Golf werd ingeruild voor een voor ons toen eerste nieuwe Audi, een Audi A4 Avant. Donker blauw metallic, sportonderstel en 16” aluminium vijf arm velgen. Dit was voor die tijd een grote velg en “platte” band. Normaal was het 14”en 15”.


De A4 facelift kwam eraan en na twee jaar was de tijd aangebroken om de A4 in te ruilen. Het werd een zilveren A4 Avant. Daarna werd ook de Mazda MX5 verruild voor een donker groene met beige leder.

Ook weer met heel veel plezier en comfort gereden Avant. Na een paar jaar wilde ik weer iets anders. Ik zat te denken aan een Saab Cabrio, Had ik op de RAI gezien. Erg mooie auto. Maar na een proefrit viel dit toch tegen. Niet stil met de kap dicht, geen Audi kwaliteiten. Bij een vriend van mij, werkzaam bij Audi was een nieuw model Audi A4 net binnen gekomen van 1 jaar oud. Met veel opties als leder,multitronic, enz. Mijn idee was al om niet meer voor een geheel nieuwe te gaan gezien de afschrijving in de eerste twee jaar.

Deze deal kon ik niet voorbij laten gaan, de A4 Avant kon ik particulier kwijt en zodoende een goede deal maken met de A4 sedan.

Een fantastische Audi, super.

Ik veranderde weer eens van baan, daarbij was wel een leaseauto. Eerst zou ik een jaar een tussenauto krijgen om daarna zelf een keuze te maken.

Buiten verwachting was ik de A4 redelijk snel kwijt en moest een tijdelijk vervangende auto hebben, de voorloop auto zag ik niet zitten, was een slag kleiner, zonder airco, moest er mee naar Portugal op vakantie. Bij een bedrijf in Duitsland bij Stuttgart/Felbach een Mercedes C gekocht. Had daar al eerder de Suzuki Cappuccino gekocht. Wilde een auto die ik weer makkelijk kwijt kon en goed reed om naar Porugal te gaan. Een soort tank, reed super.

Hier nog in Stuttgart/Felbach

Weer een automaat en happy kleur interieur.

Na jaar rijplezier ging de C de verkoop in om de nieuwe lease auto in ontvangst te nemen. Audi A3 Ambition 2 deurs, de vierdeurs was nog niet leverbaar, Sportback.

Na vier jaar was het tijd voor inruilen, de nieuwe facelift met Sportback was nog niet leverbaar, tijdelijk in een poolauto gereden. Een Toyota Avensis, dan is het erna weer lekker als je in een Audi stapt. De volgende A3 werd een grijs-groene Sportback Ambition met 2.0 Tdi, heerlijke vlotte en strak rijdende auto met 18” RS velgen.

Project in Tilburg gaat langer duren en verbruik van de A1 met de 1.4 140Pk viel tegen. Bij zeer rustig rijden, alleen grote weg 100-120km was verbruik max 1:14. De opgegeven 1:22 waar ik 1:18 van maakte was echt niet haalbaar.

Te koop gezet, weinig reacties. Maar een Audi dealer in het noorden van het land had interesse en gaf nagenoeg de prijs die ik er voor betaald had. Hij kwam hem ook nog ophalen vanuit Friesland.

Op zoek naar een diesel, puur toeval liep ik tegen een Volvo V40 aan, 7 maanden oud en toen nog tijdelijk zonder wegenbelasting. Zeer complete auto met een werkelijk verbruik van 1:18-1:20. Een fijne auto waar ik ruim 75.000 km mee gereden heb.

Het project Tilburg liep af. Het volgende was bij Rotterdam, Capelle a/d IJssel. Tijd om te overwegen of combinatie genieten van een cabrio en woon-werkauto weer mogelijk zou zijn. Eerst Volvo te koop zetten. Dit ging vrij vlot en moest tijdelijke even een oude Polo kopen om me te verplaatsen. Wel lekker de tijd om een cabrio te zoeken. Gekeken naar een A3 cabrio (zonder kont) De nieuwe was qua budget te duur, net op de markt. De zoektocht ging naar een Golf Cabrio.

De tijdelijke Polo

Het zoeken werd snel beloond, de Golf cabriolet.

Einde werkgever, einde lease auto en einde vaste baan. Helaas moest de SLK de deur uit, weinig plaats voor 3 personen. Niet de ideale gezins auto. Een mooi idee om weer een gezinscabrio aan te schaffen. Een Audi A4 cabriolet 1.8 T.

Na deze periode genieten kwam een einde, mijn werk was dagelijks 210 km rijden voor woon/werkverkeer. Zonde voor de Cabrio en zonde voor de portemonnee. Mijn keuze viel toen op een kleine auto, zuinig en voordelig. Na wat speurwerk kwam ik bij een Audi dealer in Goes. Een demo Audi A1 1.4 DSG Sportback met alle mogelijke opties. De nieuwprijs was voor een middenklasser, € 37.000,- Gelukkig was dit niet de vraagprijs. Een heerlijk rijdende auto, een echte Audi. Niet het gevoel dat je in een kleine auto rijd.

Na deze eerste Audi volgde de volgende, het nieuwe model Audi 80. Dit was een zilveren van enkele jaren oud.

In combinatie met het sportonderstel een geweldig rijdende auto, het enige wat ontbrak was een airco. Toen was dit redelijk aan het opkomen als standaard.

Er moest een tweede auto komen in verband met de verhuizing naar Zuidland, redelijk afgelegen. Een mooie gelegenheid om weer een cabrio aan te schaffen. Een blauwe MX5 (Miata) Was een rap exemplaar.

De Golf na vier jaar ingeruild voor een Opel Cascada, nooit een Opel gehad, maar vind het model gewoon mooi. Heerlijk rijdende auto, nooit verwacht.

Het kost altijd weer geld, foute investering een auto, maar wel leuk.

Vakantie Luxemburg, de achterruit voorzien van een plak achterruitverwarming.

Parkeer deukje opgelopen op de Boulevard van Nice.

De Audi was net zo oud als de Swift, maar de verschillen groot. Daarom moest er Fl. 7.000,-- bijgelegd worden. Net zoveel toen we de Fiat 126 inruilde voor de Swift. Was toch wel weer wat ijsberen door de woonkamer voor de aanschaf.

De Fl. 7.000,-- was ik gelukkig snel vergeten toen we in de Audi reden.

Een geweldige auto, heerlijk rijdend en een fantastische afwerking.

Zwitserland, het Lotchendal

In de buurt van Dordogne in Frankrijk waar we een oude prachtige boerderij met nog oude stallen maar wel  met nieuw zwembad gehuurd hadden

De tijdelijke Toyota Avensis in Frankrijk, La Liviniére. Eén van de fijnste huizen die we ooit gehuurd hebben. Op veel  eigen grond en een fantastische plek. In de ochtend 15 min lopen over landweggetje naar de bakker.

Aanschaf 14 januari 2020. Mini Cooper Chili Business.

Ingeruild de Opel Cascada, de Cascada was fijne auto, stil zowel open als dicht. Maar na 9 maanden had ik nog steeds niet mijn draai gevonden. Ook bij langdurige rit kon ik mijn plek niet vinden. Tevens 2 cabrio’s wat over de top na aanschaf van de TT. Ik was op zoek naar een kleinere wendbare auto voor woon/werk en normaal gebruik. De TT echt voor de plezier ritten. Jose kwam met de tip een MINI. Gaat altijd redelijk snel bij mij, na een week en veel speurwerk wilde ik maar 1 kleur, de wit-zilver. Moest een Cooper zijn met Navi en nog wat extra accesoires zoals 17” wielen. Daar stonden er niet veel van in Nederland. Uiteidelijk werd ik het eens 215km van huis, Delden.

Het cabrio virus kwam weer naar boven toen ik met een  paar kennissen ging kijken naar de nieuwe Audi A4, de opvolger van de Audi 80. Audi legde de lat nog hoger bij de A4 qua afwerking. In deze showroom stond ook de toen nieuwe Golf cabriolet, de herinneringen van de Kever Cabriolet kwamen weer naar boven. Ik zag me al door Zuid-Frankrijk rijden met de kinderen achterin. Dit werd de nieuwe gezinsauto, camperen deden we niet meer. Huurden altijd een huis tijdens de vakantie. Dus veel bagageruimte was niet nodig, al was het toch behoorlijk passen en meten. De Audi 80 werd ingeruild en de Golf Cabriolet in Rolling Stone uitvoering werd besteld. Dit mocht alleen van Jose als alle vakantie spullen erin pasten. Tijdens een proefrit thuis uitgeprobeerd.








Geheel onverwachts, de MINI beviel prima als woonwerk auto. Wel sinds Corona half maart voor de deur. Geen 76 km per dag 4 dagen in de week naar het werk, maar thuiswerken. We liepen na weer wat kletsen over auto’s tegen deze Golf aan. Met een nette inruil op de MINI sinds 13 augustus 2020 weer een Golf. Maar nu met een lekkere motor en DSG automaat. Zalig cruisen maar ook zo nu en dan er even vandoor. Golf Cabriolet 2.0 TSi GTi DSG :-)

Na de baan met de Passat een volgende leaseauto 1989 voor een jaar als accountmanager met een Peugeot 405

Beetje te onrustig geweest qua auto’s

Na wat te impulsive beslissingen van de aankoop Opel Cascada, mooie auto maar geen klik kwam er een Mini Cooper, naast de TT voor woon/werk. Een impulsive aankoop Golf GTI Cabriolet, lang verhaal kort van 2 auto’s naar 1, maar dan wel uiteraard een cabrio. En de wens van 2016 een Audi A3 cabriolet met DSG en S-Line uitvoering. Hopelijk de komende jaren hier plezier van te hebben. Moet lukken met slechts 18.764 km.

A3

Na de groene Escort anderhalf jaar in een nieuwe Volvo gereden. Daarna toch weer terug naar een nieuwe Escort.

VW PASSAT

Geen foto van

PEUGEOT 405

Geen foto van

Afbeelding: www.gomotors.net

BRON:https://nieuws.audi.nl/beeldbank/

Philip J Groenendijk