Rijvaardigheidstraining 5 mei 2019

Vanuit de BMW Cruiser Club was de mogelijkheid om deel te nemen aan een rijvaardigheidstraining. Dit bestaat uit een ochtend actief bezig zijn met de motor. De training werd gegeven door Guido Obdeijn, zie ook zijn Website http://www.gorijtrainingen.nl

Het weer was niet echt optimaal, zo nu en dan stevige buien, wind en koud 3gr wat later op de dag 10gr werd. Mijn BMW had nog nooit een bui gevoeld en ik ben ook alleen een mooiweer rijder, wij beiden hadden het dus zwaar.

Na een voorstelronde bij Venneper Lodge onde het genot van een Cappuccino extra large gingen we naar buiten.


Venneper Lodge

1 brug in het traject en die stond open. Via de rit weren instructies en opmerkingen doorgegeven door de intercoms. Na een rit met diversen situaties kwamen we op een parkeerplaats waar we diversen oefeningen kregen en tips. Voor mij waren de oefeningen niet vreemd, bij mijn examen was een onderdeel AVB, motorvoertuig beheersing. Dit is van de laatste tijd, de andere twee deelnemers, (de deelname is tussen de drie en vier personen) hadden hun rijbewijs al meer dan 20 jaar, toen was dit er nog niet. Voor hun dus een mooie extra aanvulling.

Zo nu en dan een buitje, beetje beschutting on der de bomen. We kregen veel tips mee en ervaringen. Daarna wat praktijk oefeningen zoals achtje rijden en noodstop.

Het onderdeel Noodstop werd besproken, welke motor wel of geen ABS had, hoe te remmen enz. Mijn motor heeft geen ABS, tijdens mijn lessen reed ik motoren met ABS maar oo mijn vorige motoren hadden ABS. Voor het eerst dus dat ik een noodstop ging maken zonder ABS. Guido gaf aan volledig op voorwiel remmen, achterem doet weinig en motor gewicht verdeling is zodanig dat achterwiel niet omhoog zal komen.

Met gang van 50km moest ik bij pionnen gaan remmen. Dit deed ik, volop in de rem, voorwiel blokkeerde, maar ik lied niet los, dom. Dit deed ik voorheen ook zo, met ABS, maar zonder ABS gaat dit niet goed. Het voorwiel trok schuin weg en de motor viel nadat ik stil stond om. Geen houden aan om de ruim 200kg tegen tehouden. Motor en ik lagen op straat. Dat is even schrikken, zeker omdat je direct wil weten wat de schade aan de motor is, hoe hij erbij lag was ik bang dat de tank beschadigd zou zijn of ander plaatwerk. Na het weer rechtzetten van de motor viel het op 1e gezicht mee, helaas hing het knipperlicht links achter er bij, afgebroken. De rolbeugel om de cilnder heeft zijn werk gedaan, hier en daar wat krassen op het chroomwerk. Gelukkig gebeurde het na stilstand, wanneer ik onderuit zou zijn gegaan voor stilstand had de schade aanzienlijk geweest. Wanneer het mooi weer is de motor reinigen en de schade bekijken en herstellen. Daarna nog een paar noodstop gemaakt, rechtop gebleven. Guido gaf wel aan dat ik nog steeds tegen blokkeren aan zat. Blij dat het nu tijdens zo training gebeurde en weet wat mij te wachten staat in praktijk.

Wel balen

Een leerzame dag

Tijdens de val was het achterknipperlicht afgebroken op het bevestigingspunt.

Dit betreft een aluminium bus waar een stalen pijpje op zit, het pijpje was afgebroken. Knipperlicht uit elkaar gehaald. Het pijpje waar de draden doorlopen  dient ook als bevestiging.

Het pijpje is 9mm, gat van 9mm uitgeboord, messing pijp 9mmx50cm besteld bij Modelbouwzaak te vervanging. Met 2 componenten lijm in uitgeboorde ruimte verlijmd.

Cruiser