In 1993 liep AUTO RAI in Amsterdam, daar stond toen de Suzuki Cappuccino, zo beetje de kleinste cabriolet die er was. Eigenlijk een coupe, targa en cabrio in één. Het dak bestaat uit drie aluminium delen, mooi zwart gelakt, deze konden worden weggenomen en paste in een hoes exact in de kofferbak(je). Nu was het een targa, maar wel zonder bergruimte.

Door een hendel over te halen kon de achterruit, soort rol beugel weg klappen. Er ontstond zo een volledige cabrio.


De Cappuccino was al in Japan op de markt, het exemplaar wat op de RAI stond zat het stuur rechts. Of de Cappuccino

naar Nederland zou komen was nog niet zeker, achteraf is dit ook niet gebeurd zover ik weet.

In 1999 kwam ik de Cappuccino weer tegen bij een Cabrio bijeenkomst in Auto Tron Rosmalen. Weer gecharmeerd  van het kleine karretje, heel bijzonder.

In 1999 stonden er in Rosmalen er een stuk of vier met de eigenaren erbij. Er was een club van, er waren zo beetje op dat

moment 25 stuks in Nederland, unieker dan een Ferrari. Dat bleek ook toen ik er naar op zoek ging. In Nederland wilde

niemand hem weg doen en die te koop stond was behoorlijk gebruikt, veel kilometers erop.


Ja het kriebelde alweer, de MX5 beviel uitstekend maar zo Cappuccino was unieker, www.mobile.de en www.autoscout24.de

werden weer regelmatig afgezocht. Het zoeken hield vrij snel op, in heel Duitsland stonden er een stuk of 5 te koop.

Exemplaren met 500 km op de teller en 100.000 km. Prijzen van laag tot absurd.

3 cilinders, 657 cc met Turbo en 700 kilo zwaar, een luxe kart onder de 8 seconden naar de 100 km. Normale de begrensde

top 140 km. Wanneer de begrenzer er af was gehaald  een top boven de 200 km. In Nederland was in 1993 de nieuw prijs

Fl. 45.000,–, heel veel geld voor zo’n kleine auto.


Op internet vond ik een rode met een km stand van rond de 30.000 km en een redelijke prijs, bij een particulier ergens in

de buurt van Dortmund. De verkoper stuurde mij diversen foto’s. Op de foto’s zag de Cappuccino er goed uit en we maakten

een afspraak. Overtuigd dat het een mooie Cappuccino zou zijn ging ervan uit dat de deal rond zou komen. Het mail verhaal klonk goed de foto’s waren goed wat kon er mis gaan.

Mijn auto had geen trekhaak, kosten en moeite gespaard, een auto gehuurd met trekhaak en een trailer bij de plaatselijke

garage geleend. Met vriend, Peter, op naar Duitsland. In een woonwijk kwamen aan. Onze eerste blikken op de Cappuccino vielen al direct tegen, op de foto’s zag het er allemaal wat beter uit. Delen waren overgespoten en alles was wat smoezelig, na 10 minuten waren we al weer vertrokken, zo zie je maar ook van goede foto’s kan je er niet van uit gaan dat het allemaal OK is. Hoe enthousiast we heen gingen, teleurgesteld en een stuk stiller reden we weer naar huis.



Op 5-7-2001 Stond hij op NL Kenteken voor de deur

De toer rit met de Cappuccino leden in Zeeland bij het Watersnood museum. De voorste rode heeft het achter raam omhoog als een Targa.

Ongelooflijk leuke autootjes zijn het. Ik had bij de invoer papieren een verklaring bij uit Duitsland dat er kleine nummer.

borden op mochten, met wat gezeur bij RDW kreeg ik toestemming.

SUZUKI

Signalement

Merk

Suzuki

Model

Cappuccino

Carrosserie

2-deurs, cabriolet

Transmissie

5 versnellingen handgeschakeld

Nieuwprijs

€ 21.779

 (Fl. 49.000,-)

2001

Op zoek naar een beter exemplaar, achteraf was rood niet de juiste keuze, verkleuringen met kunststof en metalen delen

kwamen regelmatig voor. De keuze was nu gevallen op een zilveren, zilver eigenlijk altijd goed voor een auto, de lijnen komen zo het beste over.

Als nieuw werd er op de site van DLS auto’s vermeld. Er stond iets van 1.800 miles op en had een groot deel van zijn bestaan in de showroom gestaan bij een Suzuki dealer. 1.800 miles en 7 jaar oud 31-08-1994, moet dan zeker als nieuw zijn. Met een aantal mail wisselingen en zeer gedetailleerde foto’s, echt gedetailleerd. De eigenaar van het bedrijf had hem voor zijn dochter gekocht maar zijn vrouw was daar niet blij mee, stuur aan de verkeerde kant, een top over de 200 km en dit binnen 8 seconden. Niet echt een auto als je 14 dagen je rijbewijs hebt.


Dit keer was een oplegger niet nodig, de verkoper had een 5 dagen kenteken geregeld, de afstand was “iets” verder.

Bij Stuttgart, Fellbach www.dls-automobile.de(zie ook de links) 630 km, dan moet je zeker van je zaak zijn.

Plan was dat Jose terug zou rijden met de Cappuccino, lang dagje Duitsland. Ik had op de site al gezien dat hij redelijk

exclusieve auto’s verkocht. Dit was echte de kleinste in zijn collectie maar net zo exclusief als de Porsche, Jaguar,

Cobra en andere sportwagens die hij te koop had staan.


Geen woord gelogen, volledig verbaasd, zag er niet alleen uit als nieuw, hij rook nog nieuw, ongelooflijk.

De lange rit werd beloond, de verkoper vertelde dat net een uur terug een bekende Italiaanse voetballer was vertrokken met een dikke Ferrari. Wij gingen met de kleinste sportwagen ervan door.


Op de autobaan trok ik even op de linker baan een beetje door, de Cappuccino bleef netjes zonder problemen achter mij. Geweldig om dat kleine sportkarretje tussen die dikke Duitse bakken te zien manoeuvreren.


1.800 miles !

Het dak wat uit drie delen bestond, middengedeelte kon blijven zitten. Dan was het een T-Bar

De luchtvervuiling en de fileproblemen in Japan zijn zo ernstig dat een nieuw type auto werd geïntroduceerd: de zogenaamde K-klasse. Auto's die maximaal 3,3 meter lang, 1.4 meter breed zijn en een motor van niet meer dan 660 cc inhoud hebben, worden als K-klasse erkend. Zulke auto's zijn vrijgesteld van diverse Japanse belastingen en mogen in de stad parkeren zonder vergunning. Suzuki bracht in 1991 een heuse K-klasse sportwagen op de markt onder de naam Cappuccino.

Twee jaar later toonde Suzuki Nederland het autootje als curiositeit op de AutoRAI. Het merk had geen plannen de Cappuccino in Nederland te gaan verkopen, maar importeur Nimag werd na de AutoRAI bestormd met brieven van potentiële kopers. Na maanden van zeuren, jammeren, bellen en schrijven werden uiteindelijk 25 exemplaren uit Engeland geïmporteerd en legden de briefschrijvers zonder blikken of blozen bijna fl. 50.000,- op tafel voor een autootje dat een Alto op een overmaatse bestelbus doet lijken. De overige Cappuccino's vonden de weg naar de showroom en kwamen daar lange tijd niet meer vandaan.

Ondanks een voor die tijd royaal uitrustingsniveau met airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten en een unieke kapconstructie, kreeg de koper wel erg weinig metaal per gulden. De Mazda MX5 zag er op dat moment een stuk volwassener uit, kostte hetzelfde en won de gunst van de koper. Uiteindelijk werden alle exemplaren verkocht en staat het aantal Cappuccino's in Nederland na particuliere im- en export op 32 stuks

BRON:https://www.autozine.nl/




BRON: https://www.autozine.nl/

Zoek de verschillen, Maybach en Cappuccino